جت اسکی

جت اسکی

جت اسکی نام یک برند مربوط به وسایل آبی انفرادی بود که توسط صنایع سنگین کاوازاکی ابتدا عرضه شد. گاهی به طور اشتباه گفته میشود که این وسیله در شرکت ثبت اختراعات و علائم تجاری ایالات متحده به ثبت رسیده است. یکی از مدل های جت اسکی شامل صفحات فایبرگلاس است که یکی از انواع آن جت اسکی ۴۰۰ است که در سال ۱۹۷۳ به بازار آمده است. امروزه از جت اسکی به عنوان یک وسیله ورزشی و سرگرمی در اسکله ها و سواحل دریا استفاده می کنند و گاهی اوقات مسابقاتی را نیز ترتیب می دهند

جت اسکی ها شناورهای یک یا دو نفره کوچک هستند که سرعت بسیار بالایی دارند. حفظ تعادل و عکس العمل سریع برای موفق بودن در راندن  جت اسکی بسیار موثر است. سرعت بالای این شناورها آنها را وارد عرصه تفریح خانوادگی کرده است. به دلیل اندازه مناسب این شناورها جدا ازساحل های مختلف، در دریاچه های مصنوعی نیز از آنها را برای تفریح و سرگرمی استفاده می کنند.

جت اسکی در ایران نزدیک حدودا یک دهه است که وارد عرصه ورزشهای آبی شده اما در سال های اخیر رشد چشمگیری داشته است. مناطق آزاد کشور که در سواحل مختلف قرار دارند، در پایگاه های تفریحی خود از جت اسکی استفاده می کنند که تفریح نسبتا ارزان تری در مقایسه با دیگر رشته های ورزشهای آبی محسوب می شود.

مسابقات جت اسکی به طور اساسی با یک شناور آبی تک نفره و بر روی حجمی از آب صورت می پذیرد. در سبک آزاد جت اسکی می توان اقدام به انجام هنرنمایی ها و حقه های دشوار و ماهرانه به مانند زیگزاگ رفتن و یا پریدن از روی سکو انجام داد. هم چنین مسابقه رقابتی بین ۱۰ تا ۲۰ شرکت کننده در چند دوره برگزار می شوند. هر چند هنوز مانده تا این رشته از ورزش های آبی به جمع رشته های المپیکی افزوده شود، اما این ورزش اخیرا در بین بازی های ساحلی آسیایی برگزار می گردد.

 

چگونه در امنیت جت اسکی برانیم؟

یکی از جذاب ترین راه های لذت بردن از آب استفاده از جت اسکی است که می تواند ساعات بسیار مفرحی را برای شما تدارک ببیند. وقتی شما برای اولین بار یک جت اسکی می گیرید ممکن است وسوسه شوید که در کنار اولین ساحل آن را در آب گذاشته و برای سواری بروید اما به یاد داشته باشید که تکنیک ها و مهارتهایی هستند که قبل از سوار شدن بر جت اسکی باید یاد گرفته و بر آنها به خوبی مسلط شوید.

برای رسیدن به اوج لذت و امنیت شما باید یک دوره ی آموزش مهارت های امنیتی را طی کنید که این دوره ها عموما در محل های کرایه و استفادهی جت اسکی برگزار می گردند. بیشتر اماکن، کم ترین سن استفاده از جت اسکی را شانزده سال میدانند پس هنگام استفاده ی کودکان از دستگاه این نکته را در نظر داشته باشید.

مهارت های ایمنی را یاد بگیرید و آنها را تمرین کنید تا کاملا بر آنها مسلط شوید.

متن حاضر به تمام کسانی که قصد استفاده از دستگاه جت اسکی را دارند راهکارهای سودمندی ارائه خواهد داد. البته برای گسترش مهارت ها، شما حتما باید تحت آموزش رسمی قرار بگیرید و مطمئن باشید با مطالعه و گذراندن دوره، قبل از اینکه برای اولین بار سوار جت اسکی شوید شما راحتی و صلاحیت لازم برای راندن دستگاه را به دست می آورید و بر عملکرد دستگاه واقف خواهید شد.

قبل از شروع مطمئن شوید که تمام اجزای جت اسکی تان را مورد مطالعه قرار داده اید. این اطلاعات عمدتا شامل ویدیوهای آموزشی، کتابچه راهنما، راهنمای رفع اشکال و دستورالعمل استفاده از دستگاه می باشند.

* سوار شدن بر جت اسکی

اگر روی اسکله یا چیزی شبیه آن هستید، اسکی را به سمت داخل بکشید تا دستگاه مقارن با طول به صورت موازی با اسکله قرار بگیرد. پاها را تقریبا همزمان روی محل های مشخص شده روی دستگاه بگذارید.

وقتی سوار جت اسکی میشوید برای حفظ تعادل و جلوگیری از دور شدن دستگاه از اسکله یک دست را به اسکله بگیرید. اگر توی آب هم باشید این کار بسیار ساده است. مطمئن شوید موتور خاموش است و بعد به پشت جت اسکی شنا کنید و کف هر دو دست را روی جایگاه بگذارید و بدن را بالا بکشید تا زانوها به جایگاه برسد آنگاه پشت صندلی با دسته های آن را بگیرید و خودتان را تا حالت نشسته روی صندلی بالا بکشید.

قبل از روشن کردن مجدد موتور و حرکت کردن مطمئن شوید سوئیچ خاموش شدن اضطراری به مچ دست شما بسته شده باشد. دسته را سفت بگیرید و سوئیچ خاموشی اضطراری را جا بزنید و بعد موتور را روشن کنید.

* راندن با مسافر

سواری یک نفره و سواری با نفر همراه بسیار با هم تفاوت دارد. هر چقدر وزن کلی بر روی جت اسکی بیشتر باشد، تنظیم تعادل و عملکرد دستگاه دشوارتر می شود. عموما توصیه می شود که دستگاه را بیشتر از ۲۲۰ کیلوگرم (۵۰۰ پوند) سنگین نکنید. این وزن شامل تمام چیزهای است که حمل می کنید.

اگر از وزن مجاز تجاوز کنید احتمال واژگونی یا حتی فرو رفتن دستگاه در آب بیشتر می شود.

وقتی راننده سوار دستگاه شد مسافر نیز باید سوار شود. معمولا سوار شدن از روی اسکله بسیار آسان تر است اما اگر در آب هستید به روشی که قبلا شرح داده شد عمل کنید . در این حالت ابتدا مطمئن شوید که مسافرها به طور دقیق نفر جلویی را گرفته و پاهایشان را روی جایگاه گذاشته اند. سپس موتور را روشن کنید و اطراف را برای خطرات احتمالی در نظر بگیرید. وقتی از اطراف کاملا مطمئن شدید حرکت کنید. پیچ های سبک، مانورهای امن و تغییر سرعت قبل از حرکات نمایشی به شما کمک می کند تا به وزن اضافی روی جت اسکی تان عادت کنید.

سرعت های ابتدایی

در جت اسکی عموما ۴ تیپ سرعت وجود دارد. سرعت اول یا سرعت ترالینگ بیشتر برای حرکات نمایشی مورد استفاده قرار می گیرد. عمدتا در این حالت به مقدار ناچیز یا اصلا از گاز استفاده نمی کنید. سرعت حدود ۲۴ کیلومتر بر ساعت (۱۵ مایل در ساعت است و موتور صاف روی آب خواهد بود و بر موج ردپا هم نمی گذارد. ترالینگ بهترین انتخاب برای چرخش ها، دورهای آرام، راندن در لبه ها با استفاده از دستگاه در مکان های شلوغ می باشد . سرعت بعدی سرعت پایه ی اولیه است که بین ۲۵ تا ۳۵ کیلومتر بر ساعت (۱۵- ۲۰مایل) حرکت کرده و موج هایی شبیه به افشانه ی آب تولید می کند .

سرعت های بعدی برای سواری عمومی بوده و بالای ۳۵ -۴۰ کیلومتر بر ساعت هستند. در این سرعتها موتور بالای سطح آب در حرکت است و موج های ردپا، عریض و کم دامنه میباشد..

  • عبور از موج های متقاطع و برجستگی ها

از آنجا که همیشه هنگام استفاده از جت اسکی آب آرام و صاف نیست، یادگرفتن مهارت لازم برای عبور از موجها ضروری می نماید. این موج ها ممکن است توسط باد یا سایر قایق ها ایجاد شده باشند و بهترین راه عبور از آنها عبور با کمترین میزان تکان خوردن توسط شما و سایر سرنشینان می باشد.

عبور از برجستگی های کوچک آب به مراتب آسان تر از برجستگی های بزرگ می باشد.

هنگام عبور از موج ها دسته ها را محکم گرفته، پاها را روی جایگاه محکم کرده و سرعت تان را کم کنید.

زاویه ای را انتخاب کنید که با آن بتوانید از موج ها عبور کنید. این زاویه حدود ۴۵ درجه است. در بعضی از موج ها ممکن است مجبور شوید از زاویه ی کمتر استفاده کنید. نگران نباشید، در حین حرکت شما زاویه ی مناسب برای عبور از موج را پیدا خواهید کرد و می توانید آن را تعدیل و تنظیم کنید.

هنگام عبور از موج ها ران پاها را از صندلی جدا کرده و کمی به سمت بالا ببرید. این کار باعث می شود فشار وارد شده توسط پاها جذب شده و گردن و پشت دچار آسیب دیدگی نشوند.

مثل همیشه سر و شانه ها را بالا نگه دارید وگرنه ممکن است با دماغی خون آلود با چشمانی کبود به اسکله باز گردید. خصوصا مواظب آب های متلاطم باشید و در شرایط جوی بد از جت اسکی استفاده نکنید.

 

اولین چیزی که لازم است در صورت واژگونی دستگاه به خاطر داشته باشید این است که اگر دستگاه بیشتر از زمانی که برای برگرداندن آن نیاز است به صورت برعکس در آب باقی بماند ممکن است جعبه موتور و کاربراتور از آب پر شوند و این باعث اختلال در عملکرد موتور می شود.

در صورت واژگونی اگر سوئیچ خاموشی اضطراری کاملا جدا نشده است با احتیاط به زیر جت اسکی شنا کرده و آن را آزاد کنید. به محض خاموش شدن موتور به پشت دستگاه شنا کرده گوشه ی پایین سمت چپ را با دست بالا برده و در همان لحظه گوشه سمت راست را به سمت پایین فشار دهید.

در این حالت اسکی باید با کمترین فشار برگردد. به داخل جت اسکی رفته و موتور را روشن کنید. حدود دو دقیقه موتور را با گاز زیاد به کار بگیرید تا آب باقی مانده در جعبه ی موتور خارج شود ، اگر اسکی شما روشن نمی شود یا درست کار نمی کند، چند دقیقه صبر کرده و بعد دوباره امتحان کنید

تصادفات

تصادفات، بیشترین آمار مربوط به جرح و حتی مرگ را در بین اتفاقات مربوط به جت اسکی ها دارا می باشد

برای جلوگیری از تصادفات شما باید به طور دائم اطراف را به دنبال آدمها، اشیاء غوطه ور در آب، قایق ها و سایر جت اسکی ها مرور کنید.

از شرایطی که میدان دید شما را محدود می کند مانند مه، تاریکی با نگاه کردن به دیگران برحذر باشید.

هرگز برای شوخی یا پاشیدن آب به جت اسکی ها، قایق ها یا شناگرها نزدک نشوید. فراموش نکنید که شما ترمز ندارید و شوخی کردن اطراف دیگران بسیار خطرناک است. درست مانند رانندگی کردن در اتوبان با ماشینی که ترمز ندارد. از حرکات نمایشی تیز و چرخش های سریع هم اجتناب کنید وگرنه نتیجه ای جز با کله در آب سقوط کردن عایدتان نمی شود.

کار با جت اسکی علاوه بر مهارتهای سواری، نیاز به عقل سلیم و قضاوت صحیح دارد که امکان کسب آن از طریق سواری امکان پذیر نبوده و نیاز به طی دوره های ایمنی و پیروی از مقررات دارد. در غیر این صورت ممکن است مجوز بهره برداری از جت اسکی تان باطل شده یا جریمه های سنگینی را متقبل شوید.

تمرین زیاد و رعایت قوانین که در کلاس های تئوری و مطالعات آزاد کسب می کنید ابزارهایی هستند که شما را از خطرات احتمالی دور کرده و امکان لذت بردن کامل از آب و جت اسکی را برای شما فراهم می آورند.

در مقالات بعد تعدادی از قوانین امنیتی و کاربردی جت اسکی را به طور خلاصه بررسی خواهیم کرد.

 

عبارات مهم متن

١. قبل از روشن کردن موتور مطمئن شوید سوئیج اضطراری به من دست شما بسته شده است

۲. اسکی یک نفره و دو نفره با چند نفره با هم تفاوت بسیار زیادی دارند..

٣. تصادفات بیش از هر اتفاق دیگری به این هستیم به دیدگی و حتی مرگ منجر می شوند.

متن حاضر به تمام کسانی که قصد استفاده از دستگاه جت اسکی را دارند راهکارهای سودمندی ارائه خواهد داد .